יום שבת, 15 בספטמבר 2012

בלוג כמקור לעבודה אקדמית היתכן?


מחקר פעולה – עבודה של אנשים מהשטח, השמעת קולם, מה טוב מכך? הרי תמיד היו תלונות כנגד החוקרים היושבים במגדל השן ומנותקים מהמציאות, אך על פיהם יישק דבר. והינה קם הפתרון, כל מורה בחלקת אלוהים הקטנה שלו יכול להפעיל שינוי, רעיון פרויקט ולבחון אותו תוך כדי מהלך העשייה. מה שחשוב גם שישים לב ויתעד את העשיה, ההשפעה וכן הלאה. עד כאן נפלא. והרי אנו בכיתותנו לא פעם עשינו זאת רק שהתיעוד לא משהו... העשיה הייתה מתוך קריאת המציאות והיענות לה ולא מתוך מטרה מחקרית. וכמובן גם לא לוותה בהעמקה של סקירה ספרותית, ואולי כאן טמון ההבדל. אני חושבת על פרויקטים נפלאים שעשיתי בכיתה, כאשר פילוסופית מונטסורי מנחה אותי לא בבלעדיות, אבל בעצם האפשור, הבחירה והגמישות. לא הייתי זקוקה לסקירת ספרות, פשוט נעניתי לצרכים שבאו מתלמידיי, מהנושאים שעיניינו אותם וזרמתי איתם אל ארץ לא נודעת. בשנה שלאחר מכן לא היה ניתן לשחזר את אותה הפעילות, כי התלמידים אחרים ומכאן שהצרכים אחרים, אבל הרעיון והמסגרת של היצירה הפתוחה נשאר. בכיתה אחת עבדנו בבוץ ויצרנו איזורים גיאוגרפיים שלמים, שיימנו אותם ובחנו כיצד זורמים המים ממקום למקום וכן הלאה, לעומת זאת כיתה אחרת לקחה נושא דומה לכיוון דרמתי יותר ויצרה הצגות ובהן התמודדו הדמויות עם הקשיים הגיאוגרפיים של מקום מגוריהם (מפרץ, הרים, גשר יבשה וכן הלאה). והינה שוב צפה ועולה החשיבות של זווית ראיה אחרת, ולילדים יש את זה ואנו יכולים ללמוד מהם הרבה. האם זה היה מחקר פעולה – ממש לא זוהי העבודה השוטפת. האם ניתן ללמוד מכך? בוודאי, כל מורה יכול לבחון אפשרות של הפעלות כאלו ואחרות, כל מורה יכול לאמץ גישות הוראה שאינן מקובלות במיוחד אם רק ירצה. האם שווה פרסום ותיעוד? ללא ספק (אלא שזה היה הדבר האחרון שחשבתי עליו תוך כדי עשייה, ורק בדיעבד אני מבינה את גודל הפרויקט, ועד כמה הוא יוצא דופן). האם על סמך זה ניתן לכתוב עבודה אקדמית? כאן יש לי בעיה, ובעיה גדולה. כדי שיהיה ניתן להכליל על אוכלוסיה רחבה, לא מספיק אי חדשנות אחד. צריך לבחון מספר שינויים שנעשים באופן שוטף, לא מתוך כוונה להשתתף בניסוי (כלומר שזה לא מה שינחה את מוביל המהלך). כל ניסיון תורם, אך הוא נקודתי ואסור לשכוח זאת, וכך צריך גם לבחון אותו. בלוג בהחלט יכול ל"הצית את הדמיון", להיות מניע ללמידה וחקירה, להעלות שאלות ותהיות שיכולים להוביל לעשייה. דר' אייל הציגה בלוג כאחד המקורות בעבודה אקדמית, ומיותר לציין שהקפיצה אצלי אש להבה. תהא הכותבת מומחית ככל שתהא היא עדיין מתארת מניסיונה, ועם כל הכבוד זהו רק ניסיון ספציפי. ברגע שיאספו ראיות נוספות אפשר לרכזן כנושא כאופציה למחקר, אבל להסתמך על הגיגיהם של אנשים בתור אסמכתא נראה לי פסול מיסודו. שוב אינני אומרת שלא עולים רעיונות מדהימים בבלוגים, שניתן ללמוד מהם וליישמם אבל מכאן ועד להיותם אורים ותומים יש גבול רחב ביותר. 
מכיוון שזהו הפוסט הלימודי האחרון אני נוטלת לעצמי את החירות ומצרפת תמונה מדהימה - קצת להמחיש מהי זווית ראיה אחרת 


הרים? אי? השתקפות? או פשוט יצירה מופלאה של הטבע בתצורת כינור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה